Selecteer een pagina

Hoe neem jij plek in je bedrijf in?
En plek met je bedrijf in de wereld?

Durf je zichtbaar te zijn?

Deze blog maakt deel uit van een drieluik over systemisch kijken naar je bedrijf.
Vandaag deel 1: Plek innemen en ordening.

Ordening
Het systemisch werk gaat uit van 3 wetten: ordening, binding en balans in geven en nemen.
Als deze wetten in balans zijn, is er rust in het systeem en stroomt de energie (en daarmee ook de klanten en het geld).
In deze blog zal ik dieper ingaan op hoe ordening doorwerkt in je bedrijf als ondernemer.
Ik richt me hierbij specifiek op de coaches en therapeuten die een eigen praktijk hebben.

 
Ordening gaat over dat alles en iedereen (levend en niet levend) een eigen plek heeft met daarbij behorende taken en verantwoordelijkheden.
Als je een bedrijf hebt overgenomen is het van belang dat de eigenaar van jouw bedrijf plek krijgt. En de wijze waarop hij/zij is weggegaan werkt door in je bedrijf.
In de meeste gevallen werk je als  coach of therapeut voor jezelf in een eenmanszaak. En daar zit meteen de grote uitdaging.Heb je ervaren hoe anders het is om te werken voor een organisatie, ook al is het in een zelfstandige functie, dan wanneer je voor jezelf werkt?
Er is geen baas of leidinggevende boven je en dat geeft een gevoel van vrijheid, maar er is dus ook niet iemand die leiding geeft en je vertelt wat er van je verwacht wordt. Wat je hebt te doen.Je hebt dit voor jezelf uit te zoeken. Ondernemen is ook een vak zeggen ze vaak. Het leren om echt voor jezelf te gaan staan is een proces voor veel coaches.
Want de kernkwaliteit van een coach is vaak het geven, aandacht voor de ander. En daar bouw je geen bedrijf mee op.
Althans, niet één waar jij ook een boterham mee kan verdienen.

Plek innemen
De wijze waarop je vroeger in jouw gezin van herkomst je plek innam, werkt door in je werk en in je bedrijf. Ik hoor het vaak al in de wijze waarop iemand zichzelf voorstelt: ” Ik heb een bedrijfje”.
Hoe kan iemand anders jou serieus nemen als je jezelf kleiner maakt dan je bent? Het uitspreken van het woord bedrijf als je net begint of nog geen volledige klantenstroom hebt, voelt soms niet helemaal oke.
En toch is het belangrijk om jezelf niet kleiner te maken, maar te gaan staan voor waar jij in gelooft.Je hebt toch de stap gezet om voor jezelf te beginnen? Omdat je gelooft dat je de wereld iets te brengen hebt?
Terwijl je weet dat het tijd kost om netwerk op te bouwen, heb jij de moed gevoeld om deze stap te zetten.
Je hebt je ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, wat voor veel mensen een soort feestje voelt. Het kiezen voor jezelf krijgt extra gewicht doordat het vastgelegd is op papier.Ik vergelijk het zetten van de stap om voor jezelf te beginnen met de stap om uit huis te gaan. Je bent er aan toe om je eigen leven te starten. Je huis staat metafoor voor jezelf. En zo is een bedrijf ook een reflectie van jouw binnenwereld.
Als je mensen vraagt naar hun eerste (koop)huis, dan weten de meesten dat gevoel zo voor de geest te halen.
Het staat voor zoveel meer dan een plek om te wonen of een manier om te werken. Het gaat over de plek die je hiermee inneemt.

Groeipijn

Mijn zoons hebben soms groeipijn. Midden in de nacht worden ze wakker van de pijn in hun benen. Grote lange mannen in wording zijn het.
Groeien gaat gepaard met groeipijn. Ook als je voor jezelf werkt. En die pijn is er op verschillende manieren. Dat kan zijn doordat je geld uitgeeft aan dingen die later niet nodig bleken te zijn of anders uitpakken. Maar het is ook de groeipijn van de wereld ingaan, jezelf laten zien en soms gewoon op je snufferd te gaan.
Want als je de wereld in wit, is het nodig dat je dat echt vanuit verbinding met jezelf doet en het risico durft te lopen om te vallen. Omdat je ook vertrouwen voelt dat je wel weer opstaat.

Vaak proberen we de risico’s te minimaliseren. Geven we pas geld uit als het eerst verdiend is. Maar zo werkt het niet.
Ik geef je graag mijn beste tip: blijf wel je gevoel volgen, maar laat je niet remmen door stemmen van binnen.
Mijn bedrijf is op verschillende momenten de afgelopen jaren gegroeid toen ik risico’s durfde te nemen en ging investeren in wat ik voelde dat nodig was om een volgende stap te zetten.

Investeer eerst in je persoonlijke ontwikkeling

Mijn beginnersfout was om eerst te investeren in dingen aan de buitenkant (marketing cursussen, businesscoaching etc) i.p.v. mezelf. Of door dingen mezelf op te leggen en ze incongruent naar buiten uit te dragen.
Ik ging systemisch kijken naar mezelf en mijn bedrijf. Ik ging aan de slag met succes en faalangst en zette steeds weer een stapje naar mijn eigen plek toe.

Pas toen er van binnen iets verschoof in mezelf en ik echt mijn eigen plek durfde in te nemen (mezelf niet groter en kleiner maakte), ging staan voor waar ik in geloof, voor wie ik ben, ondanks de reacties van anderen werd ik echt zichtbaar. Als Annelies en met mijn bedrijf.
Er was een sterk fundament gelegd. En daar kan je opbouwen. Mensen voelen dat ook. Klanten hebben het nodig om dit energetisch ook te voelen.
Het is niet anders als met kinderen. Zij hebben de veiligheid nodig van jou als ouder, dat je er bent, staat. Een klant wil dit ook bij jou voelen. Heb je nog veel twijfels aan jezelf en durf je jezelf niet helemaal te laten zien, dan zal dit zich ook terugvertalen in jouw klanten. Als jij kiest voor jezelf, kunnen zij dat ook doen!